perjantai 24. elokuuta 2012

MP retki Eurooppaan


Pari sanaa tästä blogista ensiksi. Tämä on mun ensimmäinen Blogini. Monet asiat tässä näyttävät kummallisilta koska en saa niitä muokattua kuten yritän vaan on alistuttava Bloggerin tahtoon... Kärsivällisyyttä lukijalle.

Huom!  Sivut ovat varsin isoja johtuen valokuvista
Sivun lopussa on linkki seuraavalle sivulle. Jos linkki ei näy, selaimesi ei ole ladannut sivua kokonaan.
mä on testattu ja toimii ainakin , Win 7 / Firefox, OSX / Safari, Firefox, Linux /Firefox ,
Anroid 3.8 Samsung Tabletilla, Nokia Meego kännykällä
Mutta ei toimi esim. Nokian Lumia kännykällä jossa sivun koolle tuntuu olevan varsin pieni koko rajoitus. I phonesta ei ole kokemusta.

Ja sitten asiaan

Lauantai 18.8.2012    Koti - Vuosaari

Pyörä on pakattu ja katselen netistä viimeisiä tipsejä. Menen Garminin ohjelmaan printatakseni karttoja. Garmin tarjoaa yllättäen uusinta päivitystä karttaan.
Hmmm. aikaa on 3 tuntia ja päivittäminen tunnetusti kestää kauan.
Otan kuitenkin riskin ja päivittäminen onnistuu.
Nyt mulla on viimeisin kartta Zumossa - toivotaan että itse vehje pelittää.
Se on vaihdettu 2 kertaa takuuna joten epäilys ei ole pelkää hysteriaa.

Lähtö kotoa neljän kieppeillä.
Lämmin päivä, 24 astetta varjossa, taivaalle alkaa kertyä uhkaavia pilviä.
Matkalla ei kuitenkaan sada lämpö vaan yltyy, 28 astetta parhaimmillaan.
Vuosaaressa meri vähän helpottaa kun odotellaan lautalle pääsyä.

Laivan autokannella on sitten täys sauna, varmaan 45 astetta kun autojen
moottorit hehkuu ja ilma ei vaihdu. Oma nahkapuku riittäisi ja ajopuku siinä
päällä saa hien pintaan. Tavanomaista sekoilua pyörien kiinnittämisen kanssa.
Puolenkymmentä muuta motoristia tulee samassa ryppäässä,
ovat matkalla Travemundeen ja sieltä kohti Alppeja.

Kysäisen purserilta josko löytyisi yksi hyttipaikka. Eivät myy miespaikkoja !
Onko tässä paino mies- vai hyttipaikalla ?
Pitäisi ottaa koko hytti ja halvin sellainen tekisi 390€ lisää.
Se on melko paljon - kun koko matka pyörän kanssa maksoi 106€ .
Siispä tavarat tallelokeroon, kevyempää päälle ja valmistaudun epämukavaan
Finnlinesin paatti on rekisteröity Malmöhön
yöhön.

Baarista löytyisi mukava sohva mutta siellä vielä suomalainen seurue
tuhoaa haalimiaan viimeisiä oluita. Ovat prätkämiehiä ja 'ajavat' niin kovaa
että päätän sittenkin nukkua lepohuoneen epämukavassa mutta hiljaisessa ja pimeässä.    Aamuyöstä unikin tulee, sinnittelen vaaka-asennossa 9 asti.


Sunnuntai 19.8 Gdynia - Torun

Aamulla käyn ostamassa purserilta viimeiset Zlotyt koska on sunnuntai ja pankit kiinni Puolassa. Niitä löytyy 330 joka maksaa 77,95 euroa. Kurssi 4,365.. ( matkalla tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi , Puolassa eurolla ei saanut yli 4 Zlotyä )
Tiedustelen samalla pyyhettä koska menen saunaan. Sellaista ei kuulema löydy kuin ostamalla kaupasta. Pyyhkeet on hyteissä joten se siitä.

Saunaan jossa palauttelen saksan kielen taitoja vanhemman herrasmiehen kanssa joka on kiertänyt Itämeren bussilla. 
Hyvää harjoitusta minulle koska Saksalla pärjännee paikoissa jossa Englanti ei suju. Ainakin sakemannit ovat kovasti 'matkailleet' alueella jonne minunkin reittini suuntautuu. Päätän kuitenkin yrittää ensin Englantia josko joka paikassa ei Sakemannien 'vierailuja' muisteltaisi hyvällä.

Pefletit toimittavat pyyhkeen virkaa joten nautin saunasta ja poreammeesta.
Saunan jälkeen aamukahvit ja päiväkirjan kirjoitusta.
Eilisiä vetomiehiä ei näy, valmistautuvat varmaan illan 'ajoihin' nukkumalla päivän.

Sunnuntai jatkuu …
Laiva saapui aikataulussa Gdyniaan. Kannella jo huomasi mitä tuleman pitää.
Aurinko heloitti vielä korkealta kun kello 15 maissa paikallista aikaa startattiin tien päälle.
Ryhmä suomalaisia oli menossa Brono'n ajoihin. Reitti heillä oli sama kuin minulla, vauhti vaan kovempi. Itse pitelin about 140 mittarinopeutta, kiirettä ei ollut.

Bemarin lämpömittari näytti ihan uusia lukemia 33, 34..36 astetta.
Tie Gdyniasta Toruniin on uutta moottoritietä. Sileää asfalttia ja aivan tasainen.
Liikenne oli rauhallista ja sivistynyttä. Rajoitus lienee 140 mutta muutama ajeli
reilusti kovempaa. Silti Saksan autobaanan tyylistä aggressiivista ajamista ei nähnyt.

Vähän kuuden jälkeen saavuin Hotelli Filmariin Torunissa. Siisti, suorastaan tyylikäs paikka. Ystävällinen henkilökunta ja huoneen hinta 40 euroa.
Ilmastointi toimii jota arvostaa tällä helteellä.
Tavarat purkaen ja viileään suihkuun ..aaahh.
Sitten tutustumaan vanhaan kaupunkiin.









Aivan viimeisen päälle mukava kokemus. Hyvää ruokaa , kylmää olutta.
Siistejä vanhoja rakennuksia, mukavia ihmisiä. Kauniita naisia jotka osaavat pukeutua !!

Tämä on Nikolaus Kopernikuksen syntymäkaupunki. Patsas löytyy vanhasta kaupungista ja sen ympärille on keskittynyt ravintoloita, 
mukavia kahviloita ja jopa sunnuntai-iltana se kuhisi ihmisiä.

Kopernikus



Torunin keskustaa


Yksi asia kertoi että ollaan Puolassa, noissa tyylikkäissä kahviloissa televisiot oli viritetty seuraamaan Speedway kisoja - paikallisia ja maan SW liigaa.
Se tuntuu olevan lähes jalkapallon asemassa täällä.

Tietysti aloin paneutua Puolan kielen keskeiseen sanastoon. Ravintolan viehättävä tarjoilija neito oli tässä hyvänä apuna. 
Nyt jo perus Jedno Piwot, Zienkujet ja Do vizeniat on hallinnassa.
Hymy oli jo heti herkemmässä näinkin pienellä vaivalla.


Ma 20.8 Torun - Radomsko

Nukun vähän pommin ja lähtö jää liian myöhään. On jo tosi lämmin.
Tie ei ole ihan niin kuin eilen. Uusi tie loppuu näemmä Toruniin, sen jälkeen
se on rakenteilla enemmän ja vähemmän keskeneräisenä seuraillen vanhaa 1 tietä.
Tämä Torunista Lodziin johtava osa E75 on kuin perunamaalle laskettua asfalttia.   Onneksi Kati ei ole vielä kyydissä, olis naurussa pitelemistä...

Pikkuhiljaa lämpö nousee 34,35...38 astetta. Keho ihme kyllä tottuisi tähän mutta nämä tiet …..
Lähestyttäessä LODzia tiellä on vähän väliä joku stoppi . Liikennevalot, tietyö, jopa tasoristeys !!
Haloo, tämä on sentään pääväylä , E75 ! Moottoripyörällä pääsee sentään  tasoristeyksen jonosta ohi.

Kun vauhti loppuu ja ilmavirta ei jäähdytä ( jos se nyt sitä voi tehdä yli 37 asteessa ? ) niin alkaa kaiholla muistella kuinka talvella tuli ajeltua endurolla. Ruma sanakin kirpoaa pari kertaa noissa stopeissa.

Lodzin jälkeen latu aukenee pikku hiljaa mutta vesipullo on juotu ja elimistö varoittelee kuivumisesta, Vaikka matkaa ei ole enää tuntiakaan on pakko pysähtyä huoltoasemalle. Pyörtyminen ajaessa ei ole vaihtoehto.

Huoltoasema on pieni mutta ilmastoitu. Hodari ja pullo Gatoradea tekee terää. Täytyy saada suolatabletteja tai kuntojuomaa jossa magnesiumia ym. suoloja. 
Vesi ei riitä tässä helteessä.

Lopulta Radomskoon erkanee tie pääväylästä ja voi päästellä vapaasti. Tie on epätasaista mutta parempaa kuin pääväylä eikä mitään stoppeja enää ja saavunkin tuotapikaa Radomskoon ja Hotelli Ted'iin. 
-->

Hotelli TED Radomsko:

Hienon näköinen Hotelli, tasoltaan parempi kuin esim. Scandicit Suomessa.
Hinta on 36 euroa aamiaisella. Suihkuun ja teevesi kiehumaan. Täällä on teekalustot ym.
Ilmastointi 22 asteeseen. Se tuntuu jäätävän kylmältä joten nostan 25 joka normaalisti on mulle kuuma. Internetti pelittää tietysti ja Tvssä näkyy BBC englanninkielisenä.
Hotelli on aikamoinen kontrasti itse kylälle joka on vielä kunnon Neukkuajan näköinen.
Tänä iltana jää lattekahvilat kokematta.

..Eipä tosiaankaan ollut kylässä paljon ravitsemusliikkeitä. Hotellissa sensijaan oli ravintola ja hyvä olikin. 
Kolmen ruokalajin makoisa illallinen, kaksi lasia punaviiniä ja yksi iso tuoppi
olutta ja huone aamiaisella maksoi yhteensä 50 euroa. Voitte uskoa että tyytyväinen asiakas lähti aamulla taipaleelle.


Tiistai 21.8 Radmosko – Krakova

Yöllä oli käynyt ukkonen ja sade. Tie oli vielä märkä kun starttasin pikkuteitä pitkin kohti Krakovaa. Mutu kertoi suunnaksi ihan muuta kuin navigaattori, Garmin oli kuitenkin oikeassa joten täyskäännös ja taas jatkettiin hyökkäystä.
Näitä riittää Puolan maaseudulla
98E on täälläkin hankala löytää, kolmannella yrityksellä tärppäsi ja Shelliltä sai kunnon kyytivettä tankkiin. Harmi että tie oli sateen jäljiltä märkä, tähän asti parhaat tiet sattui tälle aamulle.
Kun lähestytään Krakovaa alkaa maasto muuttua mäkiseksi, peltoa on edelleen mutta ne ovat rinteillä ja mäen päältä alkaa jo näkyä kauaksi. 
Hyvissä ajoin olin Krakovassa ja Hotelli B.A.S oli varattuna.
 


Täälläkin henkilökunta oli todella ystävällistä ja Englanti sujui. Ainoa yllätys oli että huoneessa ei ollut ilmastointia. Sensijaan parveke sisäpihalle josta saattoi ihailla vaikka Bemaria ;-)

Krakovassa:

Komea paikka kerta kaikkiaan, tosin turismia melko paljon ( lievä ilmaus sallittaneen ) .
Yksi asia alkoi vaivaamaan. Olin jo päättänyt käväistä Auschwitzissa mutta ….
Jotenkin alkoi häiritsemään kuinka siitä on tehty turistirysä.
Joka paikassa tyrkytetään matkaa ilmastoidulla bussilla KO. Kuolemanleirille.
Joten Auschwitz sai jäädä.

Kuljeskelin turisti-infon suosittelemaa reittiä tutustuen rakennuksiin ja ihmisvilinään.
Välillä käväisin syömässä ja kahvilla. Toisin kuin eilisessä kylässä täällä riitti paikkoja .
Valtavalla torilla oli jonkin sortin markkinat jossa kojuissa myytiin upeita käsitöitä, meripihkaesineitä ja tietysti Kielbasaa ja kaikensortin herkkuja.

Julkinen liikenne pelaa junilla ratikoilla ja busseilla. Busseja tuli kokeiltua. Ne ovat ainakin Krakovassa uusia ja siistejä. Silti bussimatka maksaa noin 80 senttiä euroissa.  Junaliput lienevät samassa suhteessa.
-->

Keskiviikko 22.8 Krakova

Aurinko helottaa taas pilvettömältä taivaalta, on tulossa hellepäivä. Päätän siis suunnata Wieliczkan suolakaivoksen viileyteen.
Pikkubussi noutaa hotellista 15 zlotyn hinnalla.
Siispä en lähde kävelemään ja matkailemaan bussilla starttipaikalle.

Suolaa on nakerrettu 700 vuotta vuoren uumenista ja käytäviä on syntynyt 350 km. Kävelemme yhden prosentin niistä. Siinäkin on liikuntaa ihan mukavasti. Kolme paikallista hemmoa on askarrellut katedraalin vuoren uumeniin. 
Kaikki on tehty suolasta, lattialaatat, seinät, katto, lukuisat alttaritaulut ja pyhäinkuvat.  Jopa kristallikruunut on tehty suolasta.

Pytinki on iso ja heiltä meni yli sata vuotta homman tekemiseen. Eivät siis tehneet sitä yhtä aikaa vaan sukupolvelta toiselle. Tulos on näkemisen arvoinen. Viimeinen patu kuoli 92-vuotiaana joten suolakaivoksessa on hiukan terveellisempää touhuta kuin vaikkapa hiilikaivoksessa.
Väittävät suolakaivoksen ilmaa erityisen terveelliseksi joka on helppoa uskoa kun katsoi meidän opasta. Näytti noin 20-vuotiaalta vaikka omien sanojensa mukaan on huomattavan vanha :-)

Matka antoi muutenkin ajattelemisen aihetta. Mukana oli kaksi amerikkalaista naista. Kertoivat käyneensä Auschwitzissa – taas. Ilmeni että ovat muutenkin käyneet keskitysleireissä ym. museoissa.
Siispä kysäisen ovatko kenties juutalaisia – vastaus on myöntävä. Heidän perustelunsa eivät jättäneet sijaa vastaväitteille. Pitänee tarkistaa suhtautumista
Auschwitzin vierailuun.

Bussi jättää minut Schindlerin tehtaalle – juurikin sille jossa Oskar Schindler pelasti 1100 juutalaista keskitysleiriltä. Se on nykyään museona joka kuvaa natsi miehityksen aikaa Krakovassa. 


Siinäkin oli sulattelemista yhdelle päivälle. Kovia on kokenut tämäkin kaupunki vaikka rakennukset säästyivät hyvin sodasta. Juutalaisväestö ja mustalaiset ym. hävitettiin lähes kokonaan ja mukana meni normi puolalaisia pilvin pimein. Juuri kun tuohon oli pitänyt tottua tuli tieto mitä neukut oli tehneet Katynin metsässä.

Kaupungin alueelle rakennettiin Plazsowin keskitysleiri. Kuten Varsovassa, täälläkin juutalaiset suljettiin Ghettoon joka tuhottiin myöhemmin ja asukkaat tapettiin tai siirrettiin keskitysleireille.
Suomen passilla sentään kehtaa maailmassa liikkua. 


Illalla kävin taas nauttimassa hyvällä ruokahalulla puolalaisen keittiön herkuista.  




Sen jälkeen fiilistelin vanhankaupungin torin pimenevässä illassa, lämmintä oli vielä lähes 30 astetta.
Upea paikka, komein toriaukio mitä olen nähnyt. Ja täynnä elämää aamusta iltaan.



Torstai 23.8   Krakova – Zakopane

Aikaisin liikkeelle ja suuntana Tatra vuoret. Zakopaneen ei ole pitkä matka mutta aikaa se syö.
Alkumatka Krakovasta on makeaa vuoristorataa, mutkaista hyväpintaista 2-kaistaista tietä.
Saa vähän renkaan reunojakin käytettyä. Kun lähestytään Zakopanea alkaa liikenne tökkiä.
Liikenne on vilkasta ja vuoren solaan ei ole mahtunut liikenneympyröitä. Stoppeja tulee paljon.
Maisema alkaa olla melkein kuin Alpeilla.

Zakopanessa on paljon porukkaa, alan jo aavistella pahaa. Majapaikan löytäminen ei olekaan helppoa. Joka paikka on täynnä. Löydän kyllä kylän komeimman hotellin jossa on huone vapaana mutta yritän löytää vuoren rinteeltä vaatimattoman paikan näköalalla.
Se on turha vaiva, aikaa ja hermot vaan kuluu. Siispä nöyrästi takasin ja kirjaudun hotelliin.
Hinta on 70 euroa yöltä mutta paikka onkin sitten hulppea. Komea ulkoa ja sisältä. 



 
Majoituksen hintataso täällä tuntuu olevan Itävallan luokkaa.
Kävelin keskustassa ja syy majapaikkojen puutteeseen taisi selvitä. Täällä on alkamassa Folklore festivaali. Lisäksi näkee että koululaisperheet lomailevat kuin viimeistä päivää.

Zakopane on iso lomakeskus, turisteja on hirveä määrä. Liikenne tökkii ja joka paikassa on paljon ihmisiä. Illansuussa pistäydyn pyörällä rajan takana. Ensimmäinen visiitti Slovakiaan. Selkeästi erilaista kuin täällä Puolan puolella. Vanhoja hotelleja ja jotenkin hyvin karun oloinen, mutta siistiä.
Mukavia vuoristoteitä motolla ajeluun.

Ajoretken jälkeen vielä olusille hotellin vastapäiseen sport baariin. Siellä katsotaan Wrocklawin -Hannoverin välistä Euroliiga ?? ottelua. Hannofer johtaa 1-3 mutta ekan oluen aikana kotijoukkue kaventaa ja tasoittaa numeroiksi 3-3. Ilo on ylimmillään kunnes - niin kuin aina 90 minuutin kohdalla Saksa voittaa. Paikallinen fani poistuu baarista ja kättelee jokaisen - myös minut.
Toivatan dobranoce't.


Perjantai 24.8 Patikointia Zakopanessa

Aamiainen naamaan ja reippailemaan.
Ylös tappavan jyrkkää nousua.
Sitten kävelyä tasaisella tiellä ja alas tuolihissillä josta upeat näkymät Tatralle.
Suhteellisen pitkä lasku, hissi maksoi 1.8 euroa.
Sitten vielä 3km patikointia paahtavassa helteessä.

Ylös olis voinu mennä Cable Carilla mutta päätin kävellä - virhe.
Aikamoinen helle ja kaikki mitä oli juonut tuli naamasta ja selästä ulos.
Aamukahvit, eiliset jalkapallo-oluet …
Monet otti lukua matkan varrella tuskainen ilme kasvoilla.

Totta puhuakseni en edes harkinnut konevoimaa nousuun.
Perinteet jo velvoittavat. Mäntyrantahan voitti täällä 30km'llä ekan MMnsä 1962.
Taakse jäivät esim. Sixten Järnberg ja Harald Rönningen.
Viestistä tuli hopeaa ja Juvan suuri poika Kalevi Hämäläinen otti 50km pronssia.
Että on täällä suomalaiset ennenkin …

Iltapäivällä korkeat pilvet tulevat vuoren takaa ja pikainen ukkoskuuro ryöpyttää kylää. Ihmiset kaikkoavat sateensuojaan. Vain vossikoiden hevoset jäävät kärvistelemään sateeseen.
Tosin nekin nauttivat viilentävästä suihkusta. Juuri ennen ukkosta lämpömittari näytti 35 astetta. Sateen jälkeen tuntuu viileältä ja raikkaalta, lämmintä on vain 25 astetta.

Monenlaisia alppikyliä on tullut samoiltua mutta tämä on jotenkin poikkeava.
Silmään pistää komeat hirsitalot, puurakentaminen osataan täällä todella hyvin.
Talot ovat kuin taideteoksia vaikka ne on tehty jykevästä hirrestä.



Suomalaiset pyöröhirsi mökit kalpenee näiden rinnalla.
Samoin talojen (uusienkin ) ovet ja ikkunat on hienoa työtä, kannattaisi suomalaisten rakentajien ottaa täältä mallia ja heittää iso standardit romukoppaan johon ne kuuluvat.
Myöhäinen lounas grilliravintolassa ( ei missään nakkikioskilla ). Kunnon lampaanliha Saslikkia - lihanhimo kaikkoaa. 

                               
  




Tämä ensivisiitti Puolassa alkaa olla valmis. Huomenna Slovakian läpi Budapestiin jossa loma loppuu 
...eikunsiis vaimo tulee sinne lentäen ja jatkamme kahdestaan moottoripyörällä.

Puola on ollut mulle positiivinen yllätys. Kannatta kokeilla. Majoituksen hinta/laatusuhde on hyvä, ruoka erinomaista ja edullista. 

Kulinaristin kannattaa jo tulla pelkästään sen takia.
Ihmiset mukavia ja ystävällisiä. 

Liikenne on vilkasta mutta ei mitään koheltamista.
Negatiivinen juttu ovat tiet, monin paikoin huonokuntoisia mutta ennen kaikkea ruuhkaisia. 40 miljoonaa ihmistä ei kerta kaikiaan mahdu niille.

Pohjoinen Puola on maisemiltaan tylsää, tasaista peltoa ja pusikoita.
Pienet kaupungit ovat kuitenkin mielenkiintoisia.  





     25.8   Uusia maita, vanhoja kujeita    
    Zakopane - Budapest  noin 350km

Aikainen startti koska taas luvataan hellettä. Yritän keretä ennen puoltapäivää
Budapestiin. Alku sujuukin hyvin, ilma on alussa jopa viileä ja liikennettä näin lauantaina vähän.  Ykskaks huomaan olevani Slovakiassa, missä oli raja??

Slovakian tiet ovat parempia kuin Puolassa, välillä jopa hyviä mutkateitä.
En kerkeä tutustumaan Slovakiaan tällä matkalla ollenkaan. Ajelen vaan läpi
E77 tietä pysähtymättä. Kun lähestyn Unkarin rajaa Sahy'n kaupungissa alkaa lämpötila taas nousta. 

Unkarin puolella on jo kuumaa, 34 astetta. Tie on makeaa mutkatietä, aivan tasainen ja sileä asvaltti mutkittelee kohti Budapestiä. Päästelen sydämmen kyllyydestä. Vastaan tulee prätkiä ihan päntiönään ( oletettavasti matkalla Bronohon). Kaikki menee hyvin ihan Budapestiin asti. 

Itse kaupungissa on jo liian kuuma, pahimmillaan mittari kipuaa 38 asteeseen.
Neste kypärän sisällä alkaa höyrystä ja vaikuttaa jo huomiokykyyn.
Tulkitsen väärin navigaattorin näyttöä ja .. laskee uudelleen ...
Nyt ei haluaisi ylimääräistä sighseeingia .  Pari rumaa sanaa irtoaa taas. Kypäräpuhelimen ääniohjaus tulkitsee ne puhelun aloitukseksi,  sekin vielä! 

Kaistaopastus navissa olisi kova sana mutta sitä ei ole ja välillä saa arpoa
mitä sähköaivo yrittää viestittää.

Navi näyttää reittiä isoa pääkautua pitkin suoraan. Se on kuitenkin yhdestä kohden suljettu betoniporsailla.  En ala tekemään ketunlenkkiä vaan jatkan
porsaiden välistä bussikaistalle paikallisen pitsalähetin vanavedessä.

Saavun Hotelli Kristalliin suht aikataulun mukaan ja pysäköin pyörän varjoon.
Varjossakin on armottoman lämmin. Hotellissa on ystävällinen vastaanotto täälläkin ja neitokainen opastaa pyörän pysäköinnissä sisäpihalle.

Huoneeseen ja nahkat parvekkeelle kuivumaan ja kevyttä päälle.
Vaikka lämmintä on hyvinkin 30 astetta myös sisällä ( ilmastointi ollut pois päältä ) se ei tunnu pahalta kun on ollut 'saunassa' nahkapuku päällä.

Samaan aikaan kotona vaimo alkaa valmistautua lentomatkalle tänne.
Hänellä siirtymä sujuu vaivattomasti ja illansuussa taksi tuo hänet 
Hotellin eteen.   Sitten vaan kuulumisten vaihtoa ja kevyttä nesteytystä parvekkeella.

Hotellista senverran että hinta/laatusuhde on huono. Unkarissa yleensäkkin
hotellihuoneet on ollu vaatimattomia mutta edullisia. Täällä pelkästään vaatimattomia tai hyvinkin kalliita. 
Budapest on entisen suurvallan melkein pääkaupunki ja nykyään turistirysä.  

-->
26 – 27.8 Turistina Budapestissä

Tästä aiheesta löytyy dokumenttia internetistä ja matkaoppaista ym.
Näin antropologin ;-) näkökulmasta turisteja ja turistirysiä on liian kanssa.
Hienot nähtävyydet tupaa kärsimään siitä.



Aamukahvit ryystettiin tällasessa kuppilassa.






Parlamenttitalo iltavalaistuksessa



Tiistai 28.10   Budabest - Keszthely ( Balaton )

Pikkuteitä pitkin Keszthelyn pikkukaupunkiin Balatonin länsipäähän.
Täällä käytiin noin 3 vuotta sitten ja silloin ainakin vaikutti mukavalta paikalta.
Majoituksen taso nousi ja hinta laski verrattuna Budapestiin.

...jatkuu  tuolla:

http://jussinmp.blogspot.com/2012/08/torstai-30.html
























Ei kommentteja:

Lähetä kommentti