Pari sanaa tästä blogista ensiksi. Tämä on mun ensimmäinen Blogini. Monet asiat tässä näyttävät kummallisilta koska en saa niitä muokattua kuten yritän vaan on alistuttava Bloggerin tahtoon... Kärsivällisyyttä lukijalle.
Huom! Sivut ovat varsin isoja johtuen valokuvista
Sivun lopussa on linkki seuraavalle sivulle. Jos linkki ei näy, selaimesi ei ole ladannut sivua kokonaan.
Tämä on testattu ja toimii ainakin , Win 7 / Firefox, OSX / Safari, Firefox, Linux /Firefox ,
Anroid 3.8 Samsung Tabletilla, Nokia Meego kännykällä
Mutta ei toimi esim. Nokian Lumia kännykällä jossa sivun koolle tuntuu olevan varsin pieni koko rajoitus. I phonesta ei ole kokemusta.
Ja sitten asiaan
Pyörä
on pakattu ja katselen netistä viimeisiä tipsejä. Menen Garminin
ohjelmaan printatakseni karttoja. Garmin tarjoaa yllättäen uusinta
päivitystä karttaan.
Hmmm.
aikaa on 3 tuntia ja päivittäminen tunnetusti kestää kauan.
Otan
kuitenkin riskin ja päivittäminen onnistuu.
Nyt
mulla on viimeisin kartta Zumossa - toivotaan että itse vehje
pelittää.
Se on
vaihdettu 2 kertaa takuuna joten epäilys ei ole pelkää hysteriaa.
Lähtö
kotoa neljän kieppeillä.
Lämmin
päivä, 24 astetta varjossa, taivaalle alkaa kertyä uhkaavia
pilviä.
Matkalla
ei kuitenkaan sada lämpö vaan yltyy, 28 astetta parhaimmillaan.
Vuosaaressa
meri vähän helpottaa kun odotellaan lautalle pääsyä.
Laivan
autokannella on sitten täys sauna, varmaan 45 astetta kun autojen
moottorit
hehkuu ja ilma ei vaihdu. Oma nahkapuku riittäisi ja ajopuku siinä
päällä
saa hien pintaan. Tavanomaista sekoilua pyörien kiinnittämisen
kanssa.
Puolenkymmentä
muuta motoristia tulee samassa ryppäässä,
Kysäisen
purserilta josko löytyisi yksi hyttipaikka. Eivät myy miespaikkoja
!
Onko
tässä paino mies- vai hyttipaikalla ?
Pitäisi
ottaa koko hytti ja halvin sellainen tekisi 390€ lisää.
Se on
melko paljon - kun koko matka pyörän kanssa maksoi 106€ .
Siispä
tavarat tallelokeroon, kevyempää päälle ja valmistaudun
epämukavaan
Baarista
löytyisi mukava sohva mutta siellä vielä suomalainen seurue
tuhoaa
haalimiaan viimeisiä oluita. Ovat prätkämiehiä ja 'ajavat' niin
kovaa
että
päätän sittenkin nukkua lepohuoneen epämukavassa mutta
hiljaisessa ja pimeässä. Aamuyöstä
unikin tulee, sinnittelen vaaka-asennossa 9 asti.
Sunnuntai
19.8 Gdynia - Torun
Aamulla käyn
ostamassa purserilta viimeiset Zlotyt koska on sunnuntai ja pankit
kiinni Puolassa. Niitä
löytyy 330 joka maksaa 77,95 euroa. Kurssi 4,365.. ( matkalla tämä osoittautui hyväksi ratkaisuksi , Puolassa eurolla ei saanut yli 4 Zlotyä )
Tiedustelen
samalla pyyhettä koska menen saunaan. Sellaista ei kuulema löydy
kuin ostamalla kaupasta.
Pyyhkeet on hyteissä joten se siitä.
Saunaan
jossa palauttelen saksan kielen taitoja vanhemman herrasmiehen kanssa
joka on
kiertänyt Itämeren bussilla.
Hyvää harjoitusta minulle koska Saksalla pärjännee paikoissa jossa Englanti ei suju. Ainakin sakemannit ovat kovasti 'matkailleet' alueella jonne minunkin reittini suuntautuu. Päätän kuitenkin yrittää ensin Englantia josko joka paikassa ei Sakemannien 'vierailuja' muisteltaisi hyvällä.
Hyvää harjoitusta minulle koska Saksalla pärjännee paikoissa jossa Englanti ei suju. Ainakin sakemannit ovat kovasti 'matkailleet' alueella jonne minunkin reittini suuntautuu. Päätän kuitenkin yrittää ensin Englantia josko joka paikassa ei Sakemannien 'vierailuja' muisteltaisi hyvällä.
Pefletit
toimittavat pyyhkeen virkaa joten nautin saunasta ja poreammeesta.
Saunan
jälkeen aamukahvit ja päiväkirjan kirjoitusta.
Eilisiä
vetomiehiä ei näy, valmistautuvat varmaan illan 'ajoihin'
nukkumalla päivän.
Sunnuntai
jatkuu …
Laiva
saapui aikataulussa Gdyniaan. Kannella jo huomasi mitä tuleman
pitää.
Aurinko
heloitti vielä korkealta kun kello 15 maissa paikallista aikaa startattiin
tien päälle.
Ryhmä
suomalaisia oli menossa Brono'n ajoihin. Reitti heillä oli sama kuin
minulla, vauhti
vaan kovempi. Itse pitelin about 140 mittarinopeutta, kiirettä ei
ollut.
Bemarin
lämpömittari näytti ihan uusia lukemia 33, 34..36 astetta.
Tie
Gdyniasta Toruniin on uutta moottoritietä. Sileää asfalttia ja
aivan tasainen.
Liikenne
oli rauhallista ja sivistynyttä. Rajoitus lienee 140 mutta muutama
ajeli
reilusti
kovempaa. Silti Saksan autobaanan tyylistä aggressiivista ajamista
ei nähnyt.
Vähän
kuuden jälkeen saavuin Hotelli Filmariin Torunissa. Siisti,
suorastaan tyylikäs paikka.
Ystävällinen henkilökunta ja huoneen hinta 40 euroa.
Ilmastointi
toimii jota arvostaa tällä helteellä.
Tavarat
purkaen ja viileään suihkuun ..aaahh.
Sitten
tutustumaan vanhaan kaupunkiin.
Aivan viimeisen päälle mukava kokemus. Hyvää ruokaa , kylmää olutta.
Siistejä
vanhoja rakennuksia, mukavia ihmisiä. Kauniita naisia jotka osaavat
pukeutua !!
Tämä
on Nikolaus Kopernikuksen syntymäkaupunki. Patsas löytyy vanhasta
kaupungista ja
sen ympärille on keskittynyt ravintoloita,
mukavia kahviloita ja
jopa sunnuntai-iltana se
kuhisi ihmisiä.
Yksi asia kertoi että ollaan Puolassa, noissa tyylikkäissä kahviloissa televisiot oli viritetty seuraamaan Speedway kisoja - paikallisia ja maan SW liigaa.
Se tuntuu olevan lähes jalkapallon asemassa täällä.
Tietysti
aloin paneutua Puolan kielen keskeiseen sanastoon. Ravintolan
viehättävä tarjoilija neito oli
tässä hyvänä apuna.
Nyt jo perus Jedno Piwot, Zienkujet ja Do vizeniat on
hallinnassa.
Hymy
oli jo heti herkemmässä näinkin pienellä vaivalla.
Ma
20.8 Torun - Radomsko
Nukun
vähän pommin ja lähtö jää liian myöhään. On jo tosi lämmin.
Tie
ei ole ihan niin kuin eilen. Uusi tie loppuu näemmä Toruniin, sen
jälkeen
se on
rakenteilla enemmän ja vähemmän keskeneräisenä seuraillen vanhaa
1 tietä.
Tämä
Torunista Lodziin johtava osa E75 on kuin perunamaalle laskettua
asfalttia. Onneksi
Kati ei ole vielä kyydissä, olis naurussa pitelemistä...
Pikkuhiljaa
lämpö nousee 34,35...38 astetta. Keho ihme kyllä tottuisi tähän
mutta nämä
tiet …..
Lähestyttäessä
LODzia tiellä on vähän väliä joku stoppi . Liikennevalot,
tietyö, jopa tasoristeys !!
Haloo,
tämä on sentään pääväylä , E75 ! Moottoripyörällä pääsee sentään
tasoristeyksen jonosta ohi.
Kun
vauhti loppuu ja ilmavirta ei jäähdytä ( jos se nyt sitä voi
tehdä yli 37 asteessa ? ) niin
alkaa kaiholla muistella kuinka talvella tuli ajeltua endurolla. Ruma
sanakin kirpoaa pari kertaa
noissa stopeissa.
Lodzin
jälkeen latu aukenee pikku hiljaa mutta vesipullo on juotu ja
elimistö varoittelee kuivumisesta,
Vaikka matkaa ei ole enää tuntiakaan on pakko pysähtyä
huoltoasemalle. Pyörtyminen ajaessa ei ole vaihtoehto.
Huoltoasema on
pieni mutta ilmastoitu. Hodari ja pullo Gatoradea tekee terää.
Täytyy saada suolatabletteja tai
kuntojuomaa jossa magnesiumia ym. suoloja.
Vesi ei riitä tässä
helteessä.
Lopulta
Radomskoon erkanee tie pääväylästä ja voi päästellä vapaasti.
Tie on epätasaista mutta
parempaa kuin pääväylä eikä mitään stoppeja enää ja saavunkin
tuotapikaa Radomskoon ja
Hotelli Ted'iin.
-->
Hotelli
TED Radomsko:
Hienon
näköinen Hotelli, tasoltaan parempi kuin esim. Scandicit Suomessa.
Hinta
on 36 euroa aamiaisella. Suihkuun ja teevesi kiehumaan. Täällä on
teekalustot ym.
Ilmastointi
22 asteeseen. Se tuntuu jäätävän kylmältä joten nostan 25 joka
normaalisti on mulle kuuma. Internetti pelittää tietysti ja Tvssä
näkyy BBC englanninkielisenä.
Hotelli
on aikamoinen kontrasti itse kylälle joka on vielä kunnon
Neukkuajan näköinen.
Tänä
iltana jää lattekahvilat kokematta.
…..Eipä
tosiaankaan ollut kylässä paljon ravitsemusliikkeitä. Hotellissa
sensijaan oli ravintola ja
hyvä olikin.
Kolmen ruokalajin makoisa illallinen, kaksi lasia
punaviiniä ja yksi iso tuoppi
olutta
ja huone aamiaisella maksoi yhteensä 50 euroa. Voitte uskoa että
tyytyväinen asiakas lähti
aamulla taipaleelle.
Tiistai
21.8 Radmosko – Krakova
Yöllä
oli käynyt ukkonen ja sade. Tie oli vielä märkä kun starttasin
pikkuteitä pitkin kohti Krakovaa.
Mutu kertoi suunnaksi ihan muuta kuin navigaattori, Garmin oli
kuitenkin oikeassa joten
täyskäännös ja taas jatkettiin hyökkäystä.
Näitä riittää Puolan maaseudulla |
Kun
lähestytään Krakovaa alkaa maasto muuttua mäkiseksi, peltoa on
edelleen mutta ne ovat rinteillä
ja mäen päältä alkaa jo näkyä kauaksi.
Hyvissä
ajoin olin Krakovassa ja Hotelli B.A.S oli varattuna.
Täälläkin henkilökunta oli todella ystävällistä ja Englanti sujui. Ainoa yllätys oli että huoneessa ei ollut ilmastointia. Sensijaan parveke sisäpihalle josta saattoi ihailla vaikka Bemaria ;-)
Krakovassa:
Komea
paikka kerta kaikkiaan, tosin turismia melko paljon ( lievä ilmaus
sallittaneen ) .
Yksi
asia alkoi vaivaamaan. Olin jo päättänyt käväistä Auschwitzissa
mutta ….
Jotenkin
alkoi häiritsemään kuinka siitä on tehty turistirysä.
Joka
paikassa tyrkytetään matkaa ilmastoidulla bussilla KO.
Kuolemanleirille.
Joten Auschwitz sai jäädä.
Välillä
käväisin syömässä ja kahvilla. Toisin kuin eilisessä kylässä
täällä riitti paikkoja .
Valtavalla
torilla oli jonkin sortin markkinat jossa kojuissa myytiin upeita
käsitöitä, meripihkaesineitä
ja tietysti Kielbasaa ja kaikensortin herkkuja.
Julkinen
liikenne pelaa junilla ratikoilla ja busseilla. Busseja tuli
kokeiltua. Ne ovat ainakin Krakovassa
uusia ja siistejä. Silti bussimatka maksaa noin 80 senttiä
euroissa. Junaliput
lienevät samassa suhteessa.
Keskiviikko
22.8 Krakova
Aurinko
helottaa taas pilvettömältä taivaalta, on tulossa hellepäivä.
Päätän siis suunnata Wieliczkan
suolakaivoksen viileyteen.
Pikkubussi noutaa hotellista 15 zlotyn
hinnalla.
Siispä
en lähde kävelemään ja matkailemaan bussilla starttipaikalle.
Suolaa
on nakerrettu 700 vuotta vuoren uumenista ja käytäviä on syntynyt
350 km. Kävelemme yhden prosentin niistä. Siinäkin on liikuntaa
ihan mukavasti. Kolme paikallista hemmoa on askarrellut katedraalin
vuoren uumeniin.
Kaikki on tehty suolasta, lattialaatat, seinät, katto, lukuisat alttaritaulut ja pyhäinkuvat. Jopa kristallikruunut on tehty suolasta.
Kaikki on tehty suolasta, lattialaatat, seinät, katto, lukuisat alttaritaulut ja pyhäinkuvat. Jopa kristallikruunut on tehty suolasta.
Pytinki
on iso ja heiltä meni yli sata vuotta homman tekemiseen. Eivät siis
tehneet sitä yhtä aikaa vaan sukupolvelta toiselle. Tulos on
näkemisen arvoinen. Viimeinen patu kuoli 92-vuotiaana joten
suolakaivoksessa on hiukan terveellisempää touhuta kuin vaikkapa
hiilikaivoksessa.
Väittävät
suolakaivoksen ilmaa erityisen terveelliseksi joka on helppoa uskoa
kun katsoi meidän opasta. Näytti noin 20-vuotiaalta vaikka omien
sanojensa mukaan on huomattavan vanha :-)
Matka
antoi muutenkin ajattelemisen aihetta. Mukana oli kaksi
amerikkalaista naista. Kertoivat käyneensä Auschwitzissa – taas.
Ilmeni että ovat muutenkin käyneet keskitysleireissä ym.
museoissa.
Siispä
kysäisen ovatko kenties juutalaisia – vastaus on myöntävä.
Heidän perustelunsa eivät jättäneet sijaa vastaväitteille. Pitänee tarkistaa suhtautumista
Auschwitzin vierailuun.
Auschwitzin vierailuun.
Bussi
jättää minut Schindlerin tehtaalle – juurikin sille jossa Oskar
Schindler pelasti 1100 juutalaista keskitysleiriltä. Se on nykyään
museona joka kuvaa natsi miehityksen aikaa Krakovassa.
Siinäkin
oli sulattelemista yhdelle päivälle. Kovia on kokenut tämäkin
kaupunki vaikka rakennukset säästyivät hyvin sodasta.
Juutalaisväestö ja mustalaiset ym. hävitettiin lähes kokonaan ja
mukana meni normi puolalaisia pilvin pimein. Juuri kun tuohon oli
pitänyt tottua tuli tieto mitä neukut oli tehneet Katynin metsässä.
Kaupungin alueelle rakennettiin Plazsowin keskitysleiri. Kuten Varsovassa, täälläkin juutalaiset suljettiin Ghettoon joka tuhottiin myöhemmin ja asukkaat tapettiin tai siirrettiin keskitysleireille.
Suomen
passilla sentään kehtaa maailmassa liikkua.
Illalla
kävin taas nauttimassa hyvällä ruokahalulla puolalaisen keittiön
herkuista.
Sen jälkeen fiilistelin
vanhankaupungin torin pimenevässä illassa, lämmintä oli vielä
lähes 30 astetta.
Upea
paikka, komein toriaukio mitä olen nähnyt. Ja täynnä elämää
aamusta iltaan.
Torstai
23.8 Krakova – Zakopane
Aikaisin
liikkeelle ja suuntana Tatra vuoret. Zakopaneen ei ole pitkä matka
mutta aikaa se syö.
Alkumatka
Krakovasta on makeaa vuoristorataa, mutkaista hyväpintaista
2-kaistaista tietä.
Saa
vähän renkaan reunojakin käytettyä. Kun lähestytään Zakopanea
alkaa liikenne tökkiä.
Liikenne
on vilkasta ja vuoren solaan ei ole mahtunut liikenneympyröitä.
Stoppeja tulee paljon.
Maisema
alkaa olla melkein kuin Alpeilla.
Zakopanessa
on paljon porukkaa, alan jo aavistella pahaa. Majapaikan löytäminen
ei olekaan helppoa.
Joka paikka on täynnä. Löydän kyllä kylän komeimman hotellin
jossa on huone vapaana mutta
yritän löytää vuoren rinteeltä vaatimattoman paikan näköalalla.
Se on
turha vaiva, aikaa ja hermot vaan kuluu. Siispä nöyrästi takasin
ja kirjaudun hotelliin.
Majoituksen
hintataso täällä tuntuu olevan Itävallan luokkaa.
Kävelin
keskustassa ja syy majapaikkojen puutteeseen taisi selvitä. Täällä
on alkamassa Folklore festivaali. Lisäksi näkee että
koululaisperheet lomailevat kuin viimeistä päivää.
Zakopane
on iso lomakeskus, turisteja on hirveä määrä. Liikenne tökkii ja
joka paikassa on paljon ihmisiä. Illansuussa pistäydyn pyörällä
rajan takana. Ensimmäinen visiitti Slovakiaan. Selkeästi erilaista
kuin täällä Puolan puolella. Vanhoja hotelleja ja jotenkin hyvin
karun oloinen, mutta siistiä.
Ajoretken
jälkeen vielä olusille hotellin vastapäiseen sport baariin. Siellä
katsotaan Wrocklawin -Hannoverin
välistä Euroliiga ?? ottelua. Hannofer johtaa 1-3 mutta ekan oluen
aikana kotijoukkue kaventaa
ja tasoittaa numeroiksi 3-3. Ilo on ylimmillään kunnes - niin kuin
aina 90 minuutin kohdalla Saksa voittaa. Paikallinen fani poistuu
baarista ja kättelee jokaisen - myös minut.
Toivatan
dobranoce't.
Perjantai
24.8 Patikointia Zakopanessa
Aamiainen
naamaan ja reippailemaan.
Ylös
tappavan jyrkkää nousua.
Sitten kävelyä tasaisella tiellä ja alas tuolihissillä josta upeat näkymät Tatralle.
Suhteellisen pitkä lasku, hissi maksoi 1.8 euroa.
Sitten vielä 3km patikointia paahtavassa helteessä.
Ylös olis voinu mennä Cable Carilla mutta päätin kävellä - virhe.
Aikamoinen helle ja kaikki mitä oli juonut tuli naamasta ja selästä ulos.
Aamukahvit, eiliset jalkapallo-oluet …
Sitten kävelyä tasaisella tiellä ja alas tuolihissillä josta upeat näkymät Tatralle.
Suhteellisen pitkä lasku, hissi maksoi 1.8 euroa.
Sitten vielä 3km patikointia paahtavassa helteessä.
Ylös olis voinu mennä Cable Carilla mutta päätin kävellä - virhe.
Aikamoinen helle ja kaikki mitä oli juonut tuli naamasta ja selästä ulos.
Aamukahvit, eiliset jalkapallo-oluet …
Monet
otti lukua matkan varrella tuskainen ilme kasvoilla.
Totta
puhuakseni en edes harkinnut konevoimaa nousuun.
Perinteet jo velvoittavat. Mäntyrantahan voitti täällä 30km'llä ekan MMnsä 1962.
Taakse jäivät esim. Sixten Järnberg ja Harald Rönningen.
Viestistä tuli hopeaa ja Juvan suuri poika Kalevi Hämäläinen otti 50km pronssia.
Että on täällä suomalaiset ennenkin …
Perinteet jo velvoittavat. Mäntyrantahan voitti täällä 30km'llä ekan MMnsä 1962.
Taakse jäivät esim. Sixten Järnberg ja Harald Rönningen.
Viestistä tuli hopeaa ja Juvan suuri poika Kalevi Hämäläinen otti 50km pronssia.
Että on täällä suomalaiset ennenkin …
Iltapäivällä
korkeat pilvet tulevat vuoren takaa ja pikainen ukkoskuuro ryöpyttää kylää.
Ihmiset kaikkoavat sateensuojaan. Vain vossikoiden hevoset jäävät
kärvistelemään sateeseen.
Tosin
nekin nauttivat viilentävästä suihkusta. Juuri ennen ukkosta
lämpömittari näytti 35 astetta. Sateen jälkeen tuntuu viileältä
ja raikkaalta, lämmintä on vain 25 astetta.
Monenlaisia
alppikyliä on tullut samoiltua mutta tämä on jotenkin poikkeava.
Silmään
pistää komeat hirsitalot, puurakentaminen osataan täällä todella
hyvin.
Suomalaiset
pyöröhirsi mökit kalpenee näiden rinnalla.
Samoin
talojen (uusienkin ) ovet ja ikkunat on hienoa työtä, kannattaisi
suomalaisten rakentajien
ottaa täältä mallia ja heittää iso standardit romukoppaan johon
ne kuuluvat.
Myöhäinen
lounas grilliravintolassa ( ei missään nakkikioskilla ). Kunnon
lampaanliha Saslikkia
- lihanhimo kaikkoaa.
Tämä ensivisiitti Puolassa alkaa olla valmis. Huomenna Slovakian läpi Budapestiin jossa loma loppuu
...eikunsiis vaimo tulee sinne lentäen ja jatkamme kahdestaan moottoripyörällä.
Puola
on ollut mulle positiivinen yllätys. Kannatta kokeilla. Majoituksen
hinta/laatusuhde on
hyvä, ruoka erinomaista ja edullista.
Kulinaristin kannattaa jo tulla pelkästään sen takia.
Kulinaristin kannattaa jo tulla pelkästään sen takia.
Ihmiset mukavia ja ystävällisiä.
Liikenne on vilkasta mutta ei mitään koheltamista.
Liikenne on vilkasta mutta ei mitään koheltamista.
Negatiivinen
juttu ovat tiet, monin paikoin huonokuntoisia mutta ennen kaikkea
ruuhkaisia. 40
miljoonaa ihmistä ei kerta kaikiaan mahdu niille.
Pohjoinen Puola on maisemiltaan tylsää, tasaista peltoa ja pusikoita.
Pienet kaupungit ovat kuitenkin mielenkiintoisia.
25.8 Uusia maita, vanhoja kujeita
Zakopane - Budapest noin 350km
Aikainen startti koska taas luvataan hellettä. Yritän keretä ennen puoltapäivää
Budapestiin. Alku sujuukin hyvin, ilma on alussa jopa viileä ja liikennettä näin lauantaina vähän. Ykskaks huomaan olevani Slovakiassa, missä oli raja??
Slovakian tiet ovat parempia kuin Puolassa, välillä jopa hyviä mutkateitä.
En kerkeä tutustumaan Slovakiaan tällä matkalla ollenkaan. Ajelen vaan läpi
E77 tietä pysähtymättä. Kun lähestyn Unkarin rajaa Sahy'n kaupungissa alkaa lämpötila taas nousta.
Unkarin puolella on jo kuumaa, 34 astetta. Tie on makeaa mutkatietä, aivan tasainen ja sileä asvaltti mutkittelee kohti Budapestiä. Päästelen sydämmen kyllyydestä. Vastaan tulee prätkiä ihan päntiönään ( oletettavasti matkalla Bronohon). Kaikki menee hyvin ihan Budapestiin asti.
Itse kaupungissa on jo liian kuuma, pahimmillaan mittari kipuaa 38 asteeseen.
Neste kypärän sisällä alkaa höyrystä ja vaikuttaa jo huomiokykyyn.
Tulkitsen väärin navigaattorin näyttöä ja .. laskee uudelleen ...
Nyt ei haluaisi ylimääräistä sighseeingia . Pari rumaa sanaa irtoaa taas. Kypäräpuhelimen ääniohjaus tulkitsee ne puhelun aloitukseksi, sekin vielä!
Kaistaopastus navissa olisi kova sana mutta sitä ei ole ja välillä saa arpoa
mitä sähköaivo yrittää viestittää.
Navi näyttää reittiä isoa pääkautua pitkin suoraan. Se on kuitenkin yhdestä kohden suljettu betoniporsailla. En ala tekemään ketunlenkkiä vaan jatkan
porsaiden välistä bussikaistalle paikallisen pitsalähetin vanavedessä.
Saavun Hotelli Kristalliin suht aikataulun mukaan ja pysäköin pyörän varjoon.
Varjossakin on armottoman lämmin. Hotellissa on ystävällinen vastaanotto täälläkin ja neitokainen opastaa pyörän pysäköinnissä sisäpihalle.
Huoneeseen ja nahkat parvekkeelle kuivumaan ja kevyttä päälle.
Vaikka lämmintä on hyvinkin 30 astetta myös sisällä ( ilmastointi ollut pois päältä ) se ei tunnu pahalta kun on ollut 'saunassa' nahkapuku päällä.
Samaan aikaan kotona vaimo alkaa valmistautua lentomatkalle tänne.
Hänellä siirtymä sujuu vaivattomasti ja illansuussa taksi tuo hänet
Hotellin eteen. Sitten vaan kuulumisten vaihtoa ja kevyttä nesteytystä parvekkeella.
Hotellista senverran että hinta/laatusuhde on huono. Unkarissa yleensäkkin
hotellihuoneet on ollu vaatimattomia mutta edullisia. Täällä pelkästään vaatimattomia tai hyvinkin kalliita.
Budapest on entisen suurvallan melkein pääkaupunki ja nykyään turistirysä.
-->
Pohjoinen Puola on maisemiltaan tylsää, tasaista peltoa ja pusikoita.
Pienet kaupungit ovat kuitenkin mielenkiintoisia.
25.8 Uusia maita, vanhoja kujeita
Zakopane - Budapest noin 350km
Aikainen startti koska taas luvataan hellettä. Yritän keretä ennen puoltapäivää
Budapestiin. Alku sujuukin hyvin, ilma on alussa jopa viileä ja liikennettä näin lauantaina vähän. Ykskaks huomaan olevani Slovakiassa, missä oli raja??
Slovakian tiet ovat parempia kuin Puolassa, välillä jopa hyviä mutkateitä.
En kerkeä tutustumaan Slovakiaan tällä matkalla ollenkaan. Ajelen vaan läpi
E77 tietä pysähtymättä. Kun lähestyn Unkarin rajaa Sahy'n kaupungissa alkaa lämpötila taas nousta.
Unkarin puolella on jo kuumaa, 34 astetta. Tie on makeaa mutkatietä, aivan tasainen ja sileä asvaltti mutkittelee kohti Budapestiä. Päästelen sydämmen kyllyydestä. Vastaan tulee prätkiä ihan päntiönään ( oletettavasti matkalla Bronohon). Kaikki menee hyvin ihan Budapestiin asti.
Itse kaupungissa on jo liian kuuma, pahimmillaan mittari kipuaa 38 asteeseen.
Neste kypärän sisällä alkaa höyrystä ja vaikuttaa jo huomiokykyyn.
Tulkitsen väärin navigaattorin näyttöä ja .. laskee uudelleen ...
Nyt ei haluaisi ylimääräistä sighseeingia . Pari rumaa sanaa irtoaa taas. Kypäräpuhelimen ääniohjaus tulkitsee ne puhelun aloitukseksi, sekin vielä!
Kaistaopastus navissa olisi kova sana mutta sitä ei ole ja välillä saa arpoa
mitä sähköaivo yrittää viestittää.
Navi näyttää reittiä isoa pääkautua pitkin suoraan. Se on kuitenkin yhdestä kohden suljettu betoniporsailla. En ala tekemään ketunlenkkiä vaan jatkan
porsaiden välistä bussikaistalle paikallisen pitsalähetin vanavedessä.
Saavun Hotelli Kristalliin suht aikataulun mukaan ja pysäköin pyörän varjoon.
Varjossakin on armottoman lämmin. Hotellissa on ystävällinen vastaanotto täälläkin ja neitokainen opastaa pyörän pysäköinnissä sisäpihalle.
Huoneeseen ja nahkat parvekkeelle kuivumaan ja kevyttä päälle.
Vaikka lämmintä on hyvinkin 30 astetta myös sisällä ( ilmastointi ollut pois päältä ) se ei tunnu pahalta kun on ollut 'saunassa' nahkapuku päällä.
Samaan aikaan kotona vaimo alkaa valmistautua lentomatkalle tänne.
Hänellä siirtymä sujuu vaivattomasti ja illansuussa taksi tuo hänet
Hotellin eteen. Sitten vaan kuulumisten vaihtoa ja kevyttä nesteytystä parvekkeella.
Hotellista senverran että hinta/laatusuhde on huono. Unkarissa yleensäkkin
hotellihuoneet on ollu vaatimattomia mutta edullisia. Täällä pelkästään vaatimattomia tai hyvinkin kalliita.
Budapest on entisen suurvallan melkein pääkaupunki ja nykyään turistirysä.
26 – 27.8 Turistina Budapestissä
Tästä aiheesta löytyy dokumenttia
internetistä ja matkaoppaista ym.
Näin antropologin ;-) näkökulmasta
turisteja ja turistirysiä on liian kanssa.
Parlamenttitalo iltavalaistuksessa |
Tiistai 28.10 Budabest - Keszthely ( Balaton )
Pikkuteitä pitkin Keszthelyn pikkukaupunkiin Balatonin länsipäähän.
Täällä käytiin noin 3 vuotta sitten ja silloin ainakin vaikutti mukavalta paikalta.
Majoituksen taso nousi ja hinta laski verrattuna Budapestiin.
...jatkuu tuolla:
http://jussinmp.blogspot.com/2012/08/torstai-30.html
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti